Hej du söta kantarell

I söndags var det dags, hitta de små guldklimparna som gömmer sig i skogen. 4 trappra deltagare gick in i skogen med en tom korg och några plastpåsar. Mycket slit och letande efter dessa guldklimpar men ack så roligt att hitta de. Konstig sak att leta efter svamp i skogen. Gå i snår och buskar söka, söka och åter söka för att sen bli helt till sig när man hittar guldet. Dock tycker jag inte om kantareller så mitt nöje bli sökandet. Det luktar otroligt gott men smakar lite konstigt.

GULD!!!


ÄNNU MER GULD!!! Invigde min nya svampkorg och den gjorde verkligen sitt jobb ;0) Underbara korg.

Idag gjorde jag kantarellsoppa på en del av svampen ( resten fryste jag in ) och jag får säga att jag blev mycket nöjd över resultatet :0)

Här kommer ett recept som jag vet smakar underbart:

  • Ta ca 400 gram kantareller ( Jag vet inte om det var det exakt då jag inte har en våg... men ungefär )
  • Riv 1 vitlöksklyfta
  • 2 scharlottenlökar

  • Stek vitlök, lök och kantareller i smör tills de inte är någon vätska kvar

  • Häll på mjöl ( ca 2 eller 3 msk  ) på svampen och blanda

  • Häll på 2 dl vitt vin och ca 1 liter vatten och 2 buljongtärningar
  • Koka upp
  • Mixa sedan med stavmixern så det blir en slät soppa. Tillsätt ca 3 dl grädde och smaka av

För mig blev soppan ganska tjock och jag använde då mjölk för att späda ut den så den blev mer rinnig.

Tips är att ha i små bitar av kantareller när man ska äta. GOTT!!!

Malin fick provsmaka och den blev mer än godkänd, så då var jobbet gjort då :0)

Fick ut massa soppa så det räcker nog flera veckor :0) Bra, billigt och enkelt tips på mat nu när det börjar bli höst.

Efter en mycket omtumlande söndagskväll, måndag och en tisdag behöver jag sova. Ska titta på film med Malin  
( Alexander sover borta så det är vi tjejer ) och  bara koppla av. Något som är välbehövt. Hoppas jag kan sova denna natt och vakna utvilad och pigg imorgon.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0