Lilla snigel akta dig, akta dig, annars tar jag dig

Lilla snigel akta dig, akta dig.... sitter och lyssnar på Lena Olving som sommarpratar i P1. Hon har nyligen blivit utsedd till "Näringslivets mäktigaste kvinna" av tidningen Veckans Affärer. Är vice vd och operativ chef på försvars- och säkerhetskoncernen Saab. Hon pratar om hur det är att vara kvinna bland alla kostym nissar och hur hon har tagit sig till toppen som kvinna.

Intressant att lyssna på en sådan stark kvinna. Hon berättar att när hon sitter i möten med alla männen sjunger hon tyst för sig själv, lilla snigel akta dig, akta dig... Hon har lärt sig att tänka som en man och att vänta in rätt tillfälle för att berätta hennes teorier under möten. Som kvinna gäller det att lära sig hur männen fungerar och inte trampa de på "tårna" utan hitta rätt tillfälle för att få sin vilja igenom. Om 70 år sägs det att vi i Sverige kommer vara jämställda, 70 år!!! Hallå hur ska jag klara mig som kvinna nu då??? Får helt enkelt bli man och fundera ut deras svaga punkter innan man slår till.

Att vara chef har sina för och nackdelar, att vara kvinna och chef är en utmaning av dess like. En klapp på axeln för Lena som har kämpat i 25-år som chef, sen att det ska ta 25-år innan hon får en utmärkelse som närlingslivets mäktigaste kvinna är en helt annan sak. Ska det ta så lång tid tänker jag?

Gå in på http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2071&grupp=11959 för att lyssna på Lena.

En helt annan sak, när jag vattnade mina buskar kollade jag upp och insåg att himlen är röd. Vackert!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0